the town of smaragden

the town of smaragden
"the beat of the seaport"

woensdag 17 februari 2016

het gaat in de schone kunsten kennelijk niet alleen om de mooie plaatjes/

Ik zal jullie maar niet verklaren dat ik van al jullie valsheden, van al jullie beschuldigingen, van al jullie pogingen mij beentje te lichten, van al jullie boze voornemens en wat nog erger is van al die manieren waarop ik bij mijn vrienden zwart ben gemaakt en in hen werd gestraft wat jullie in de boze overleggingen van  je grondeloos verdorven harten verborgen hielden dat het maar jullie projecties waren en die jullie niet kwijt konden komen die jullie ertoe hebben aangezet een hele wereld ten offer te doen vallen aan alle lage motieven en vooral aan jullie hebzucht die geen grenzen kent dat en dat jullie naar mij een lippendienaar zonden toen de zaken niet meer naar wenselijk was liepen, die wel raad met mij zou weten toen jullie eenmaal een goede prijs met hem bedongen hadden, en mij verder lieten aftroggelen door die man op de meest ordinaire manier die mogelijk is alles waarvan jullie denken dat het zo belangrijk is te weten wat anderen ervan vinden, ik kan geen woorden meer vinden om in een laatste poging de toorn van God van jullie af te weren jullie ervan trachten te overtuigen dat ik het allemaal voorzag, dat ik alles wat jullie hadden gefluisterd heb gehoord en dat wij hier in ons huis dat zo veracht wordt volledig op de hoogte zijn gebleven van elk plan, zelfs ook niet meer schrik of angstig wordt wanneer ik begrijp dat in mijn dood door jullie reeds is voorzien en dat mijn heengaan staat gepland in jullie rooster waarmee je iedereen voor het lapje hebt gehouden die jullie heeft betaald voor diensten die 'hij toch niet erg vindt' hè -


Ahwel, denkt ge, vreest niet, wel eens van de Baaf van Gent gehoord? 

Heb ik jullie soms opgedragen de Zoon des Heren te martelen en hem door een gore Pool te laten bestelen op de koop toe en uiteindelijk een hersenschudding te laten slaan die merkbaar is en die jullie betitelen als 'hij is al oud en wij zien naar een andere kracht om?' En jullie zouden dus zo dolgraag willen dat ik mij tot koning uitriep en dan op een troon terecht zou komen om dan verder onder jullie toezicht flater na flater te moeten slaan omdat iedereen - knipoog geleuf'k - wel weet dat die kerel een beetje geschoffeld is? Ik zal jullie eens moete leren welke koning jullie niet voor ogen kan staan omdat jullie daarvoor te blind en te doof bent gebleven voor alle goedheid die werd gevraagd, jullie hebben niet naar mijn smeekbeden gehoord, ik zal naar die van jullie ook niet horen. En gaat maar gerust door met onze goede mensen te frauderen en te bestelen, jullie komen toch ter gerechter tijd aan jullie eind zodat mijn ogen hopelijk blijft bespaard de aanblik van jullie zogeheten rijkdommen in ogenschouw te nemen. En dan te durven stellen dat het allemaal zo moest gebeuren, wel, door de hemelen geraakte ik anders geïnformeerd omtrent de ware toedracht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten